keskiviikko 4. helmikuuta 2015

Kuinka minä valmistaudun kilpailuihin? - Altti Laitinen

Moi! 

Mun nimi on Laitisen Altti ja opiskelen Lapin AMK:ssa liikunnanohjaajaksi toista vuotta. Oon harrastanu Taekwon-doa kohta 11 vuotta ja kisojen perässä on tullut ravattua ympäri maailmaa vaihtelevalla menestyksellä. Mulla on käynnissä nyt eka vuosi Urheiluakatemiassa ja minua pyydettiin kirjoittamaan kisoihin valmistautumisesta, ja siitä millaisia juttuja teen saadakseni hyvän kisafiiliksen.

Kuva: Miika Moilanen

Kisapaikan tunnelman kokeminen


Varsinkin ulkomailla kisatessa, kisapaikan ja muiden kilpailijoiden näkeminen on parhaita juttuja kisareissuilla ja oon huomannu et parhaat tulokset tulee, kun pyrin vaan nauttimaan jo pelkästä kisapaikan luomasta tunnelmasta. Varsinkin ekat askeleet kehään ja ympärille kattominen on jotain aivan huikeeta. Eli sillonkun hommasta nauttii, kaikki menee niin hyvin kuin mahdollista.

Ajatukset muualle


Maajoukkueen valmentajilla on monesti ollu tapana pitää mun ajatukset jopa vielä minuutti ennen kehään menoa aivan muissa asioissa, kuin itse suorituksesta. Parhaiten mieleen on jäänyt Maailmancupin finaali 2012, kun juteltiin koutsin kanssa siitä, missä käydään illalla syömässä, vielä siinä vaiheessa ku mut kuulutettiin kehään. Se kyllä toimi ja finaalin jälkeinen illallinen onkin yks parhaista illallisista mitä muistan.

Kuva: Miika Moilanen

Musiikki


Musiikki on yks tärkeimmistä asioista valmistautumisessa, mutta oon huomannu et tuttujen ja turvallisten, ns. sytyttävien reenibiisien kuunteleminen saa aikaan sen, et alan jännittään enemmän ja ylilataudun herkästi. Siksi oon ottanu tavaksi, että ennen kisoja pyydän jotain kaveria tekemään kevyen soittolistan, jonka sisällön ne saa päättää aivan ite. Kuunnellessani niitä biisejä joudun keskittyyn niihin eri tavalla ja ajatukset ei harhaudu kilpailuun ja jännittämiseen. Harrastan myös suihkussa laulamista aina sillon ku huonekaverit ei oo paikalla.


Kuva: Miika Moilanen
Nää oli mun kikat kisoihin valmistautumiseen, kokeilkaahan iha rohkeesti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti